Taina Sandelin

Taina Sandelin

Ensimmäinen kosketukseni joogaan oli hathajooga vuonna 1988. Astangajoogan aloitin vasta kymmenen vuotta myöhemmin 1998 Petri Räisäsen kurssilla Vilhovuorenkadulla. Astangajooga oli minulle vaikeaa, mutta siksi juuri kiinnostavaa. Suurinta iloa minulle tuotti harjoituksen mukanaan tuoma rauha ja tyytyväisyys. Juuri näitä asioita tarvitsin elämääni silloin. Kuten yhä.Teen oman astanga-asanaharjoitukseni lopuksi nadi sodhana- ja/tai meditaatioharjoituksen. Harjoittelen joko koululla tai kotona. Molemmissa on puolensa. Kotiharjoituksissa jään enemmän harjoittelemaan jotakin tiettyä asiaa. Mysoreryhmässä tehtävässä harjoituksessa on minulle henkilökohtaisesti se hyvä puoli, etten jää kiinni joihinkin yksittäisiin asanoihin.Vuonna 2018 aloitin myös iyengar-tunneilla käymisen. Nykyisin teen viikossa kaksi iyengar-harjoitusta, loput astangaa.Kävin vuosia Intian Mysoressa harjoittelemassa ensin Sri K. Pattabhi Joisin kanssa, hänen kuolemansa jälkeen Sharathin oppilaana. Sieltä sain aina ihan valtavasti omaan joogaani ja opettamiseeni. Ihan kaikkeen: hengitykseen, keskittymiseen, jooga-asenteeseen, joogafilosofiaan, mantroihin jne. Pidän yhä Sharathia henkisenä opettajanani, vaikka en enää Mysoressa käy (olen asettanut itselleni lentokiellon, kunnes lentokoneet alkavat käyttää jotain ilmakehää saastuttamatonta polttoainetta). Ikävä Mysoreen on kova.Joogalla on ollut elämässäni suuri merkitys. Se on tasapainottanut elämän eteenheittämiä nousuja ja laskuja, antanut välillä hyvinkin tarpeellista omaa ja häiritsemätöntä rauhaa. Asanaharjoitus on loistava työkalu ajatusten hiljentämiseen. Välillä elämä on hektistä ja stressaavaa, ja oma asanaharjoitus on ikäänkuin rauhallinen tila, jossa saa keskittyä vain hengitykseen ja liikkeeseen. Toisaalta asanaharjoitus on myös herkistänyt kuuntelemaan omaa kehoa ja sen erilaisia tarpeita. Toisinaan on hyvä hellittää, ja tehdä vähemmän, keskittyä rentoutumiseen.Kun ohjaan toisia, toivoisin olevani kohtuullinen. Mitä voi istumatyötä tekevältä, ehkä stressaantuneelta oppilaalta vaatia? Usein oppilaat ovat myös hellittämisen tarpeessa. Mutta toisaalta itsensä yllättäminen - mitä voi ja uskaltaa tehdä - on myös tyydyttävää - santosha. Joogaharjoitus on tie kohti ystävällisempää ja sallivampaa kuvaa sekä itsestä että muista.Kuten Sharath Jois usein sanoo: asana on työkalu kohti hiljentymistä. Dhyana, samadhi.

Tilaa joogakoulun uutiskirje

Lähetämme sinulle uutisia noin kerran kuussa