Raskausajan jooga

Raskausajan joogakurssi on tarkoitettu kaikille raskaana oleville aiemmasta joogakokemuksesta riippumatta.
Raskausajan joogakurssi ei ole synnytysvalmennus vaan ensisijaisesti äidin hyvinvointia, tukilihasten voimaa ja kehon liikkuvuutta ylläpitävää harjoittelua raskauden aikana. Kurssin voi aloittaa pääsääntöisesti ensimmäisen kolmanneksen jälkeen ja harjoituksia voi tehdä koko raskausajan läpi aivan synnytykseen asti. Mikäli haluat aloittaa jo ensimmäisen kolmanneksen aikana, varmista lääkäriltäsi/neuvolastasi, että raskaus on vakaa, vointisi on hyvä eikä esteitä liikunnallisille harjoituksille ole.

Tunneilla teemme rauhallisia ja kevyitä hathajoogaan perustuvia harjoituksia, jotka soveltuvat raskaana oleville. Joogassa vahvistetaan lantionpohjaa ja lisätään sen joustavuutta, mikä on erityisen tärkeää synnytyksen kannalta. Lisäksi teemme helppoja hengitys- ja rentoutusharjoituksia. Tunneilla tehtävät harjoitteet muokataan raskauden eri vaiheisiin sopiviksi. Samalla jooga on mielen sisäinen keskittymisharjoitus, joka vahvistaa yhteyttä syntymättömään vauvaan.

Lempeiden joogaharjoitusten tavoitteena on lisätä raskausajan hyvinvointia, vähentää synnytyspelkoa ja tarjota luonnollisia apukeinoja itse synnytykseen. Raskausajan joogan ei ole tarkoitus olla fyysisesti kuormittavaa, vaan jooga tasapainottaa kehon sekä mielen kireyksiä. Lisäksi jooga auttaa rentoutumaan ja käyttämään hengitystä rentoutumisen apuna. Ryhmässä harjoitteleminen lisää myötätuntoa sekä itseä että vauvaa kohtaan.

Tunneilla otetaan huomioon harjoittelijoiden yksilökohtaiset tuntemukset, ja ohjaaja auttaa soveltamaan harjoituksesta jokaiselle sopivan.

Tulevia raskausajan joogan kursseja

Tilaa joogakoulun uutiskirje

Lähetämme sinulle uutisia noin kerran kuussa