Helsingin joogakoulun ohjaajat

Juha Javanainen

Juha Javanainen on pitkän linjan astangajoogan harrastaja ja opettaja. Hän aloitti astangan 1989 ja opettamisen 1991. Juha on perustanut Helsingin Astanga joogakoulun 1997 yhdessä Petri Räisäsen kanssa heidän ensimmäisen Intian Mysore-matkansa jälkeen. Hän on myös kääntänyt Pattabhin kirjan Yoga Mala suomeksi 2002. Juha kertoo omasta joogaharjoituksestaan seuraavaa: "Harjoitus voi olla minulle Astangan kurinalaista asentosarjaharjoitusta mutta toisinaan myös leikkisämpää voima- ja tasapainoharjoittelua tai luovasti soljuvaa vinyasaa, hengittävää meditaatiota tai vapauttavaa rentoutumista. Jooga antaa minulle parhaimmillaan hyvinvointia, mielenrauhaa ja elämän ymmärrystä."

Petri Räisänen

Petri Räisänen aloitti astangan 1988 ja opettamisen 1990. Opetusluvan Pattabhi Jois myönsi hänelle 2001. Petri opettaa joogakoululla mysoreintensiivejä. Hän on kirjoittanut kaksi kirjaa astangajoogasta ja pitää kursseja ympäri maailmaa.

Marke Murtomäki

Marke työskenteli tanssijana ja kokeili myös hathajoogaa ennen kuin tutustui astangajoogaan vuonna 1997. Marke on opettanut koululla vuodesta 1999 ja opiskellut ahkerasti useiden opettajien kanssa. Markella on KPJAYI:n 2. sarjan opetuslupa ja hän opettaa Annankadun saleilla.

Taina Sandelin

Taina aloitti astangajoogan 1998 ja opettamisen 2001. Hänelle tärkeitä opettajia ovat olleet mm. Pattabhi Jois, Sharath Jois, Saraswathi Jois ja Manju Jois. Nykyisin hän käy Mysoressa Sharath Joisin opissa. Tainalla on KPJAYI:n 1. sarjan opetuslupa ja hän opettaa Annankadun saleilla. Taina kertoo opetuksestaan seuraavaa: "Omassa opetuksessani korostan oppilaan omaa voimaa ja lihaslukkojen käyttämistä. Sellaisissa asanoissa, jotka pelottavat oppilasta, pyrin luomaan oppilaaseen uskoa itseensä. Joogan harjoittamisessa on paljolti kysymys omien pelkojen voittamisesta. Samalla jooga-asanaharjoitus on tie kohti ystävällisempää ja sallivampaa kuvaa sekä itsestä että muista."

Maarit Nevanperä

Vaikka lukeudun itse oppilaana traditionaaliseen astangajoogan harjoittelijakuntaan, olen opettajana hyvin monipuolinen ja muuntautumiskykyinen. Mielestäni kuka tahansa voi tehdä joogaa jollakin tavalla, joten haluan onnistua opettamaan joogan eri harjoituksia oppilaille niin, että jokainen voisi kokea oman henkilökohtaisen harjoittelun mielekkääksi ja hyödylliseksi.

Marko Mikkilä

Marko Mikkilä on filosofian tohtoriopiskelija Turun Yliopistossa. Väitöstyössään hän tutkii ja vertailee länsimaista mielen filosofiaa ja psykologiaa intialaisen filosofian kanssa. Hänen ensisijainen mielenkiintonsa on kohdistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana Patanjalin Joogasutra-teokseen. Marko on opiskellut intialaista filosofiaa Intiassa mm. Arvind Paren ja Narasimhanin kanssa Mysoressa sekä Mark Dyczkowskin kanssa Varanasissa. Marko opettaa tällä hetkellä pääasiassa Helsingin Joogakoululla astangatunteja (mysore ja ohjatut) ja pitää myös luentosarjoja joogan filosofiasta.

Anouk Hummel

Anouk started practicing yoga after a serious burnout, it immediately touched her soul and ever since she has been a dedicated practitioner of Astanga Yoga as well as Yin Yoga. Her love for the Astanga Yoga practice is still growing every day, but Yin Yoga was the practice to profoundly teach her how to balance all aspects of herself and of life, and how to practice yoga asana in a gentler and more self-compassionate way.

Anouk teaches in a manner that is open and accessible to everyone; beginners and more advanced yogis. Her classes are marked by softness, a lot of individual care and attention and sufficient space to explore and push your physical as well as mental boundaries in a very gentle way. With her yoga classes Anouk hopes to give her students inspiration and courage to bring the principles of yoga off the mat and into real life, as that is where our real yoga practice begins.

Nea Helsto

Aloitin astangajoogan opiskelun 2000-luvun alussa. Ihastuin välittömästi harjoituksen moniuloitteisuuteen ja pian harjoittelinkin päivittäin. Olen opettanut Helsingin Astanga Joogakoululla vuodesta 2009 alkaen, minkä lisäksi ohjaan omia joogaryhmiä kotini lähellä Pohjois-Helsingissä.

Olen kahden kouluikäisen lapsen äiti. Harjoittelu läpi kehon muutoksien on opettanut minulle paljon ja näyttänyt astangajoogan vahvuuden mukautuvana jokaiseen tilanteeseen ja kehoon sopivana harjoituksena. Astangajooga tuntien lisäksi ohjaan joogatunteja äideille. Tunnit on suunnattu pienten vauvojen äideille. Niillä etsitään yhteyttä ja voimaa uudistuneeseen kehoon kevyen liikkeen ja syvän hengityksen avulla. Näillä tunneilla on ollut ilahduttavaa päästä seuraamaan vauvojen kasvua ja uusien ystävyyssuhteiden syntymistä.

Ursula Aaltonen

Ursula tutustui astangaan vuosituhannen vaihteessa ja aloitti säännöllisemmän harjoittelun vuonna 2007. Avustamisen Annankadulla ja koulun kesäretriiteillä hän aloitti 2009. Ursula on avustanut myös Petri Räisäsen retriiteillä Thaimaassa Koh Makilla ja Intiassa Goalla. Koulun opettajien lisäksi hän on opiskellut mm. Eddie Sternin kanssa. Viime vuosina Ursula on käynyt säännöllisesti harjoittelemassa Intian Mysoressa Sharath Joisin opissa. Keväällä 2019 hän sai Sharathilta KPJAYI:n opetusluvan (level 2).

Janita Lavonen

Janita opettaa astangajoogaa ja terapeuttista joogaa ensisijassa Itäkeskuksen joogasalilla. Joogan ohjaamisen ohella Janita on toiminut tanssin- ja liikunnan opettajana, henkilökohtaisena valmentajana ja fysioterapeuttina - hyvinvoinnin alalla vuodesta 2006 alkaen.

"Terapiassa ja joogan ohjaamisessa pyrin läsnäoloon ja siitä kumpuavaan viisauteen. Aito, inhimillinen ja myötätuntoinen kohtaaminen on ensimmäinen askel kohti harmoniaa, eli parempaa terveyttä. Sen jälkeen lähdetään ottamaan askeleita kohti itsensä hyväksyntää ja läsnä oloa. Tärkeää on oivaltaa kunkin yksilön ominaisuudet ja vahvuudet optimaalisten harjoitteiden löytämiseksi kussakin elämäntilanteessa."

Saana Suojanen-Javanainen

Aloitin joogan harjoittelun vuonna 2009 astangajoogalla. Innostuin astangajoogan voimakkaasta harjoituksesta valtavasti ja aloin pian harjoitella säännöllisesti. Nykyään harjoitukseeni kuuluu myös mm. yinjooga sekä mantrojen chanttaus, jota opiskelen Meri Tiitolan kanssa. Ohjauksessani painotan rauhallista ja keskittynyttä olotilaa, hyviä kehonlinjauksia ja oman kehon kuuntelua. Joogaharjoituksesi on vain ja ainoastaan sinua itseäsi varten! Saana palaa äitiyslomalta opettamaan tammikuussa 2020.

Saija Lentonen

Opetan terapeuttista joogaa, astanga easya sekä raskausajan joogaa. Tavoitteenani on välittää joogan terapeuttista luonnetta, keho-myönteisyyttä ja lempeyttä. Haluan huomioida yksilölliset anatomiset piirteet ja tarpeet harjoituksessa. Toivon, että tunneillani oppilaalla herää heidän oma oivalluksensa kehollisuudesta, ja sitä kautta elävä ja pitkäkestoinen suhde joogaan, jossa sen funktionaalisuus on ulkoista muotoa tärkeämpää.

Hanne Sydänmaa

Hanne was granted the permission to teach in 2004 and received Ashtanga Level 2 authorization in Sharath’s first ever teacher training 2009. She is also a certified Sivananda yoga teacher. Later Hanne got into learning the art of handstands from professional circus performers and she is travelling and teaching handstand/corestrenght workshops as well. She also continues to study anatomy and dance/ballet in New York and Helsinki and is currently studying to become a certified somatic pilates instructor.
Hanne emphasizes the importance of balance and deepening the knowledge of the body's anatomical functioning and individuality as well as the importance of the mind/body connection while nurturing the presence of strenght and happiness.

Wambui Njuguna-Räisänen

Wambui Njuguna-Räisänen helps people reconnect with their inherent sense of ease and joy through yoga, meditation and massage. Her warm, encouraging and gentle approach inspires long-term sustainability to living a life filled with natural wellbeing. Follow her on Instagram @wellnesswithwambui where she works to center and welcome those who experience marginalization and erasure in wellness spaces.

Wambui teaches in English and in Finnish.

Elina Aho

Päädyin opettamaan joogaa, koska olen saanut muilta opettajilta ja joogayhteisöltä niin paljon - haluan antaa jotain myös takaisin. Haluan välittää opetuksessa astangajoogan rytmin, hengityksen ja keskittymisen lisäksi myötätuntoa, jokainen meistä tarvitsee silloin tällöin pienen kannustuksen tai vain läsnäolon. Keskittyminen on helpompaa, kun harjoituksessa on sopivasti uusia virikkeitä ja haasteita. Kun haasteisiin törmää, tulee mietittyä joogaa ja omaa harjoitusta uudelta kantilta.

Mitä enemmän joogaa on tehnyt, sitä useammin olen huomannut haasteiden kumpuavan muualta kun asanoista, mutta niitä voi käsitellä asanoiden kautta. Harjoittelun pitää kuitenkin tuntua mukavalta, ja sitä pitääkin mukauttaa muuhun elämään ja tilanteisiin sopivaksi. Itsensä kuunteleminen ja myötätunto omaa itseä kohtaan on yksi joogan haasteista!

Elina Tervonen

Elina on kouluttautunut joogaohjaajaksi (RYT200) ja opiskellut sen jälkeen täydentävästi mm. yin- ja restoratiivista joogaa sekä somaattista työskentelyä.

Elinan ohjaus on tunnettu lämpimästä ja lempeästä kannattelusta. Jokaisella keholla ja mielellä on oma historiansa, mikä saa näkyä myös matolla. Yin-tunneilla Elina kannustaa sinua tutustumaan kehoosi ja mieleesi sekä niiden tapoihin toimia ja reagoida. Elina painottaa asanan funktion ymmärtämistä ja asanoiden turvallista linjaamista. Näin keholle annetaan tilaa hoitaa ja avata itse itseään.

Katja Heikkiläinen

Katja Heikkiläinen (RYT200, YinTT50, Grounding Yin) on harjoittanut joogaa parinkymmenen vuoden ajan. Katjan asanamatka alkoi astangajoogaten mutta on myöhemmin laajentunut myös muihin suuntauksiin. Katjan yin-joogatunnit ovat rauhallisia ja meditatiivisia, oman hiljaisuuden kuunteluun kutsuvia.

Susanna Keski-Kohtamäki

Susanna on Somatic Pilates ohjaaja sekä Suomen pilatesyhdistyksen jäsen. Hän valmistui sirkustaiteen ammattilaiseksi vuonna 2010 päälajinaan trapetsi, jonka jälkeen hän on esiintynyt sirkusproduktioissa sekä opettanut sirkuskouluissa eri sirkuslajeja yli 10 vuoden ajan. Lapsen saannin myötä kasvanut kiinnostus kehonhuoltoon ja ihmisanatomiaan sai Susannan opiskelemaan pilatesohjaajaksi.
Susanna on myös harjoitellut astangajoogaa kymmenen vuoden ajan ja kokee, että pilates tukee hyvin joogaharjoittelua, kuten myös muidenkin lajien harjoittelua.

Onerva Österberg

Olen pitkän linjan astangajoogan harjoittelija. Aluksi joogasin satunnaisesti, mutta vuosien varrella harrastukseni syveni ja muuttui säännölliseksi, elämäntavaksi. Vuonna 2017 suoritin RYT 200 -ohjaajatutkinnon ja aloin opettamaan astangaa ja yinjoogaa. Ohjatessani joogaa korostan joogan henkistä puolta. Tavoitteeni on, että tuntini olisivat rentoja ja hauskoja ilman fyysisiä suorituspaineita.

Anna Petrenko

Olen syntynyt v. 1982 Venäjän Pietarissa, ja muutin Suomeen v. 2012.
Jooga tuli elämääni, kun erään onnettomuuden vuoksi päädyin vaikeaan elämäntilanteeseen. Ensimmäinen joogaopettajani kirjaimellisesti herätti minut henkiin!
Tämän jälkeen lähdin Intiaan, jossa tutustuin joogafilosofiaan, intensiiviseen asanaharjoitteluun ja pranayaman tekniikkaan. Joogan kautta opin hyväksymään itseni sellaisena kuin olen,  ja ystävystyin itseni kanssa. Olen oppinut tietoisuutta, hyväksymistä ja kiintymättömyyttä ulkopuolisiin seikkoihin.

Joogaopetus oli ja on minun tapani kommunikoida suomalaisen yhteisön kanssa. Olen saanut RYT200 -todistuksen ja joogan kautta ymmärsin ja integroiduin suomalaiseen yhteiskuntaan. Minun ensimmäiset opiskelijani (Juvan pienessä kaupungissa) auttoivat minua mielellään suomen kielessä, ja minä puolestaan opetin heille joogaa. Minun mielestäni joogassa, jonka itse tunnen ja jota haluan opettaa muille, on tärkeää olla nykyhetkessä ja päästä eroon kiireestä sekä sisäisestä että ulkopuolisesta kaaoksesta. Tämä todellinen tietoisuus tekee ihmisestä ystävällisemmän itselleen ja kaikelle elävälle.

Jasmin Koistinen

Jasmin opettaa yinjoogaa ensisijassa Itäkeskuksen joogsalilla.

Eeva Ruotsalainen

Joogan harjoittelun tuoma mahdottoman hyvä fiilis ja energisoiva vaikutus ovat imaisseet minut joogapolulle, joka on tarjonnut paikan ja tilan tarkastella ulkoisen harjoituksen lisäksi sisäisesti itseäni ja vienyt minut ja perheeni useaan kertaan Intiaan joogan alkulähteille.

Harjoittelun myötä kiinnostuin myös ayurvedasta, joogan sisartieteestä, joka tarkastelee hyvinvointia, elämää ja terveyttä yksilölliset tekijät huomioon ottaen. Jooga ja ayurveda yhdessä tarjoavat laajan näkökulman ja kattavan lähestymistavan tasapainoiseen harjoitteluun.

Riku Järvinen

Riku opettaa tietoisen läsnäolon (mindfulness) shamatha-vipashyana -meditaatiota.