Helsingin joogakoulun ohjaajat

Juha Javanainen

Juha Javanainen on pitkän linjan astangajoogan harrastaja ja opettaja. Hän aloitti astangan 1989 ja opettamisen 1991. Juha on perustanut Helsingin Astanga joogakoulun 1997 yhdessä Petri Räisäsen kanssa heidän ensimmäisen Intian Mysore-matkansa jälkeen. Hän on myös kääntänyt Pattabhin kirjan Yoga Mala suomeksi 2002. Juha kertoo omasta joogaharjoituksestaan seuraavaa: "Harjoitus voi olla minulle Astangan kurinalaista asentosarjaharjoitusta mutta toisinaan myös leikkisämpää voima- ja tasapainoharjoittelua tai luovasti soljuvaa vinyasaa, hengittävää meditaatiota tai vapauttavaa rentoutumista. Jooga antaa minulle parhaimmillaan hyvinvointia, mielenrauhaa ja elämän ymmärrystä."

Petri Räisänen

Petri Räisänen aloitti astangan 1988 ja opettamisen 1990. Opetusluvan Pattabhi Jois myönsi hänelle 2001. Petri opettaa joogakoululla mysoreintensiivejä. Hän on kirjoittanut kaksi kirjaa astangajoogasta ja pitää kursseja ympäri maailmaa.

Marke Murtomäki

Marke työskenteli tanssijana ja kokeili myös hathajoogaa ennen kuin tutustui astangajoogaan vuonna 1997. Marke on opettanut koululla vuodesta 1999 ja opiskellut ahkerasti useiden opettajien kanssa. Markella on KPJAYI:n 2. sarjan opetuslupa ja hän opettaa Annankadun saleilla.

Taina Sandelin

Taina aloitti astangajoogan 1998 ja opettamisen 2001. Hänelle tärkeitä opettajia ovat olleet mm. Pattabhi Jois, Sharath Jois, Saraswathi Jois ja Manju Jois. Nykyisin hän käy Mysoressa Sharath Joisin opissa. Tainalla on KPJAYI:n 1. sarjan opetuslupa ja hän opettaa Annankadun saleilla. Taina kertoo opetuksestaan seuraavaa: "Omassa opetuksessani korostan oppilaan omaa voimaa ja lihaslukkojen käyttämistä. Sellaisissa asanoissa, jotka pelottavat oppilasta, pyrin luomaan oppilaaseen uskoa itseensä. Joogan harjoittamisessa on paljolti kysymys omien pelkojen voittamisesta. Samalla jooga-asanaharjoitus on tie kohti ystävällisempää ja sallivampaa kuvaa sekä itsestä että muista."

Ursula Aaltonen

Ursula tutustui astangaan vuosituhannen vaihteessa ja aloitti säännöllisemmän harjoittelun vuonna 2007. Avustamisen Annankadulla ja koulun kesäretriiteillä hän aloitti 2009. Ursula on avustanut myös Petri Räisäsen retriiteillä Thaimaassa Koh Makilla ja Intiassa Goalla. Koulun opettajien lisäksi hän on opiskellut mm. Eddie Sternin kanssa. Viime vuosina Ursula on käynyt säännöllisesti harjoittelemassa Intian Mysoressa Sharath Joisin opissa. Keväällä 2019 hän sai Sharathilta KPJAYI:n opetusluvan (level 2).

Nea Helsto

Aloitin astangajoogan opiskelun 2000-luvun alussa. Ihastuin välittömästi harjoituksen moniuloitteisuuteen ja pian harjoittelinkin päivittäin. Olen opettanut Helsingin Astanga Joogakoululla vuodesta 2009 alkaen, minkä lisäksi ohjaan omia joogaryhmiä kotini lähellä Pohjois-Helsingissä.

Olen kahden kouluikäisen lapsen äiti. Harjoittelu läpi kehon muutoksien on opettanut minulle paljon ja näyttänyt astangajoogan vahvuuden mukautuvana jokaiseen tilanteeseen ja kehoon sopivana harjoituksena. Astangajooga tuntien lisäksi ohjaan joogatunteja äideille. Tunnit on suunnattu pienten vauvojen äideille. Niillä etsitään yhteyttä ja voimaa uudistuneeseen kehoon kevyen liikkeen ja syvän hengityksen avulla. Näillä tunneilla on ollut ilahduttavaa päästä seuraamaan vauvojen kasvua ja uusien ystävyyssuhteiden syntymistä.

Marko Mikkilä

Marko Mikkilä on filosofian tohtoriopiskelija Turun Yliopistossa. Väitöstyössään hän tutkii ja vertailee länsimaista mielen filosofiaa ja psykologiaa intialaisen filosofian kanssa. Hänen ensisijainen mielenkiintonsa on kohdistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana Patanjalin Joogasutra-teokseen. Marko on opiskellut intialaista filosofiaa Intiassa mm. Arvind Paren ja Narasimhanin kanssa Mysoressa sekä Mark Dyczkowskin kanssa Varanasissa. Marko opettaa tällä hetkellä pääasiassa Helsingin Joogakoululla astangatunteja (mysore ja ohjatut) ja pitää myös luentosarjoja joogan filosofiasta.

Anna Petrenko

Olen syntynyt v. 1982 Venäjän Pietarissa, ja muutin Suomeen v. 2012.
Jooga tuli elämääni, kun erään onnettomuuden vuoksi päädyin vaikeaan elämäntilanteeseen. Ensimmäinen joogaopettajani kirjaimellisesti herätti minut henkiin!
Tämän jälkeen lähdin Intiaan, jossa tutustuin joogafilosofiaan, intensiiviseen asanaharjoitteluun ja pranayaman tekniikkaan. Joogan kautta opin hyväksymään itseni sellaisena kuin olen,  ja ystävystyin itseni kanssa. Olen oppinut tietoisuutta, hyväksymistä ja kiintymättömyyttä ulkopuolisiin seikkoihin.

Joogaopetus oli ja on minun tapani kommunikoida suomalaisen yhteisön kanssa. Olen saanut RYT200 -todistuksen ja joogan kautta ymmärsin ja integroiduin suomalaiseen yhteiskuntaan. Minun ensimmäiset opiskelijani (Juvan pienessä kaupungissa) auttoivat minua mielellään suomen kielessä, ja minä puolestaan opetin heille joogaa. Minun mielestäni joogassa, jonka itse tunnen ja jota haluan opettaa muille, on tärkeää olla nykyhetkessä ja päästä eroon kiireestä sekä sisäisestä että ulkopuolisesta kaaoksesta. Tämä todellinen tietoisuus tekee ihmisestä ystävällisemmän itselleen ja kaikelle elävälle.

Anna-Mari Peltonen

Olen Helsinkiläinen, Etelä-Pohjanmaalla Seinäjoella syntynyt musiikkipedagogi ja pianisti. Sen lisäksi että saan tehdä mielestäni maailman parasta työtä Porvoonseudun musiikkiopiston pianonsoiton opettajana, minulla on ilo toimia pianistina, pilates-ohjaajana ja kulttuurin sekatyöläisenä. Olen valmistunut SomaticPilates -ohjaajaksi Somatic Centeristä, ja olen Suomen pilatesyhdistyksen jäsen.
Pilates soveltuu kehonhallinnan ohjenuoraksi niin työssä kuin arjessakin: hallitun liikkeen harjoittaminen tuo sekä voimaa, notkeutta että hyvän olon.

Anouk Hummel

Anouk started practicing yoga after a serious burnout, it immediately touched her soul and ever since she has been a dedicated practitioner of Astanga Yoga as well as Yin Yoga. Her love for the Astanga Yoga practice is still growing every day, but Yin Yoga was the practice to profoundly teach her how to balance all aspects of herself and of life, and how to practice yoga asana in a gentler and more self-compassionate way.

Anouk teaches in a manner that is open and accessible to everyone; beginners and more advanced yogis. Her classes are marked by softness, a lot of individual care and attention and sufficient space to explore and push your physical as well as mental boundaries in a very gentle way. With her yoga classes Anouk hopes to give her students inspiration and courage to bring the principles of yoga off the mat and into real life, as that is where our real yoga practice begins.

Elina Aho

Päädyin opettamaan joogaa, koska olen saanut muilta opettajilta ja joogayhteisöltä niin paljon - haluan antaa jotain myös takaisin. Haluan välittää opetuksessa astangajoogan rytmin, hengityksen ja keskittymisen lisäksi myötätuntoa, jokainen meistä tarvitsee silloin tällöin pienen kannustuksen tai vain läsnäolon. Keskittyminen on helpompaa, kun harjoituksessa on sopivasti uusia virikkeitä ja haasteita. Kun haasteisiin törmää, tulee mietittyä joogaa ja omaa harjoitusta uudelta kantilta.

Mitä enemmän joogaa on tehnyt, sitä useammin olen huomannut haasteiden kumpuavan muualta kun asanoista, mutta niitä voi käsitellä asanoiden kautta. Harjoittelun pitää kuitenkin tuntua mukavalta, ja sitä pitääkin mukauttaa muuhun elämään ja tilanteisiin sopivaksi. Itsensä kuunteleminen ja myötätunto omaa itseä kohtaan on yksi joogan haasteista!

Hanne Sydänmaa

Hanne was granted the permission to teach in 2004 and received Ashtanga Level 2 authorization in Sharath’s first ever teacher training 2009. She is also a certified Sivananda yoga teacher. Later Hanne got into learning the art of handstands from professional circus performers and she is travelling and teaching handstand/corestrenght workshops as well. She also continues to study anatomy and dance/ballet in New York and Helsinki and is currently studying to become a certified somatic pilates instructor.
Hanne emphasizes the importance of balance and deepening the knowledge of the body's anatomical functioning and individuality as well as the importance of the mind/body connection while nurturing the presence of strenght and happiness.

Heidi Parviainen

Aloitin joogan harjoittamisen kaksi vuosikymmentä sitten. Päivä sattui olemaan tammikuun kolmas torstai. Se hetki jäi muistoon kaiketi siksi niin voimakkaana, koska koin saapuneeni  vihdoin kotiin. Leikattu polvi ja turhautuneisuus pääsi vihdoin terapeuttisen ja toimivan liikkeen pariin ja mieli löysi rauhan. En koskaan ajatellut toimia joogan opettamisen parissa, mutta apua tarvittiin ja niin pikkuhiljaa löysin itseni myös tuntien ohjaamisen parista matkatoimistotyön ohella. Mysore tunnit puhuttelivat jo silloin kehon työskentelyn, sanattoman kommunikaation ja joogan moninaisemman ymmärtämisen keinoina. Kiinnostus hierontaan heräsi myös samoihin aikoihin lisäten ymmärrystä ja välineitä toimia kehon parissa. Anatomian oppiminen herätti myös valtavasti lisää kunnioitusta asanaharjoitukseen – se toimii!

Jasmin Koistinen

Jasmin opettaa yinjoogaa ensisijassa Itäkeskuksen joogasalilla.

Julie Lacombe

Julie, our new passionate yoga teacher from France, is really happy to propose her classes of Hatha Flow, Vinyasa Flow and Yin yoga.

Julie is graduated 200 Hours teacher training Hatha/Sivananda Yoga from Mathatitu Yoga Ashram, Varkala in India & 100 Hours teacher training Yin Yoga from Fusion Yoga India in Rishikesh. After living, practicing and teaching Yoga in India for the past couple of years,  now she has come to Finland to share her knowledge, experience and energy with us. She guides her students always with love and a smile to create a warm and comfortable atmosphere during the classes. Julie creates each class with a good balance between harmony and intensity always with respect of the body and the mind. To keep this harmony, Julie likes to propose Chanting Mantras, meditation, Pranayama (breathing exercises), Asanas Practice and proper relaxation. Julie always encourages her students to have their own and unique experience on their mats. No matter your Yoga level, you will always find your place of comfort in Julie's class. 

Julie is also hypnotherapist specialysed in past life and Reiki practitioner. She believes in the power of the mind/subconscient and that everything is energy. You will find in Julie's classes more then a physical practice.

Katja Heikkiläinen

Katja Heikkiläinen (RYT200, YinTT50, Grounding Yin) on harjoittanut joogaa parinkymmenen vuoden ajan. Katjan asanamatka alkoi astangajoogaten mutta on myöhemmin laajentunut myös muihin suuntauksiin. Katjan yin-joogatunnit ovat rauhallisia ja meditatiivisia, oman hiljaisuuden kuunteluun kutsuvia.

Lisbeth Taivasmaa

Lisbeth Taivasmaa on harjoittanut joogan eri muotoja sekä meditaatiota vuodesta 2001 lähtien. Ensimmäinen raskaus vuonna 2008 ja omien lasten syntymä kutsui ohjaamaan raskaana olevia ja synnyttäneitä äitejä. Lisbeth huomasi, että raskauden aikana keho käy läpi monia muutoksia, jotka aiheuttivat fyysisesti ja henkisesti stressiä. 
Lisbeth harjoitti joogaa ja meditaatiota läpi raskausajan sekä koko vauva-ajan, minkä ansiosta hän huomasi kehonsa palautuvan nopeasti synnytyksen jälkeen. Harjoituksen ansiosta hän sai pidettyä yllä positiivista mieltä sekä hyväksyvää asennetta muuttuneeseen kehoonsa. Miellytävässä ympäristössä, lämpimässä ja hyväksyvässä ilmapiirissä sekä keho-mieli tilan huomioon ottaen Lisbeth ohjaa sinua oman kokemuksensa pohjalta liikkumaan turvallisesti läpi raskausajan.
Lisätietoa Lisbethistä: www.umayogi.fi

Onerva Österberg

Olen pitkän linjan astangajoogan harjoittelija. Aluksi joogasin satunnaisesti, mutta vuosien varrella harrastukseni syveni ja muuttui säännölliseksi, elämäntavaksi. Vuonna 2017 suoritin RYT 200 -ohjaajatutkinnon ja aloin opettamaan astangaa ja yinjoogaa. Ohjatessani joogaa korostan joogan henkistä puolta. Tavoitteeni on, että tuntini olisivat rentoja ja hauskoja ilman fyysisiä suorituspaineita.

Rosa Mäkeläinen

Aloitin joogapolkuni astangajoogalla ja myöhemmin olen syventynyt myös yin-joogan maailmaan. Jooga on tuonut elämääni valtavasti rauhaa ja tasapainoa sekä opettanut pysähtymistä, oman kehon ja omien tunteiden kuuntelemisen tärkeyttä. Joogaharjoituksen avulla pystyn hiljentämään tietoisen mielen jatkuvaa puhetta ja tutkailemaan, mitä kaikkea sen taustalla todellisuudessa on. Näitä asioita haluan myös välittää omilla tunneillani ja omalla ohjauksellani. Pyrin luomaan tunneillani rauhallisen, meditatiivisen ilmapiirin, jotta jokainen voi turvallisesti ja lempeästi pysähtyä omaan kehoonsa ja tilaansa. Ohjaan yin-joogaa pääsääntöisesti Kolmannen linjan salilla.

Saija Lentonen

Opetan terapeuttista joogaa, astanga easya, astangan alkeistunteja sekä raskausajan joogaa. Tavoitteenani on välittää joogan terapeuttista luonnetta, keho-myönteisyyttä ja lempeyttä. Haluan huomioida yksilölliset anatomiset piirteet ja tarpeet harjoituksessa. Toivon, että tunneillani oppilaalla herää heidän oma oivalluksensa kehollisuudesta, ja sitä kautta elävä ja pitkäkestoinen suhde joogaan, jossa sen funktionaalisuus on ulkoista muotoa tärkeämpää.

Susanna Keski-Kohtamäki

Susanna on Somatic Pilates ohjaaja sekä Suomen pilatesyhdistyksen jäsen. Hän valmistui sirkustaiteen ammattilaiseksi vuonna 2010 päälajinaan trapetsi, jonka jälkeen hän on esiintynyt sirkusproduktioissa sekä opettanut sirkuskouluissa eri sirkuslajeja yli 10 vuoden ajan. Lapsen saannin myötä kasvanut kiinnostus kehonhuoltoon ja ihmisanatomiaan sai Susannan opiskelemaan pilatesohjaajaksi.
Susanna on myös harjoitellut astangajoogaa kymmenen vuoden ajan ja kokee, että pilates tukee hyvin joogaharjoittelua, kuten myös muidenkin lajien harjoittelua.

Wambui Njuguna-Räisänen

Wambui Njuguna-Räisänen helps people reconnect with their inherent sense of ease and joy through yoga, meditation and massage. Her warm, encouraging and gentle approach inspires long-term sustainability to living a life filled with natural wellbeing. Follow her on Instagram @wellnesswithwambui where she works to center and welcome those who experience marginalization and erasure in wellness spaces.

Wambui teaches in English and in Finnish.

Eeva Ruotsalainen

Joogan harjoittelun tuoma mahdottoman hyvä fiilis ja energisoiva vaikutus ovat imaisseet minut joogapolulle, joka on tarjonnut paikan ja tilan tarkastella ulkoisen harjoituksen lisäksi sisäisesti itseäni ja vienyt minut ja perheeni useaan kertaan Intiaan joogan alkulähteille.

Harjoittelun myötä kiinnostuin myös ayurvedasta, joogan sisartieteestä, joka tarkastelee hyvinvointia, elämää ja terveyttä yksilölliset tekijät huomioon ottaen. Jooga ja ayurveda yhdessä tarjoavat laajan näkökulman ja kattavan lähestymistavan tasapainoiseen harjoitteluun.

Riku Järvinen

Riku opettaa tietoisen läsnäolon (mindfulness) shamatha-vipashyana -meditaatiota.